Catharina Stichting ontvangt hoog bezoek

“Hoog bezoek”, zo noemde een bewoner van verpleeghuislocatie De Duinpan de komst van Erik Gerritsen. De secretaris-generaal van het ministerie VWS bracht op 4 april jl. een werkbezoek aan Catharina Stichting. En daar waren bewoners, mantelzorgers, vrijwilligers, medewerkers en samenwerkingspartijen hartstikke trots op.

Erik Gerritsen reisde af van Den Haag naar Rockanje nadat hij een mooie email kreeg over De Duinpan. In deze kleinschalige woonvorm voeren bewoners met dementie samen een huishouden, met ondersteuning van zorgmedewerkers, familieleden, vrijwilligers en (para)medici.

De zorgteams van De Duinpan werken, net als alle andere teams binnen Catharina Stichting, aan zelfsturing vanuit Rijnlandse waarden. De teams hebben de ruimte om hun werk te doen zoals zij dat met elkaar belangrijk vinden. Hierbij gaan zij uit van wat er nodig is voor hun bewoners en de kaders die ze krijgen van de organisatie. De kwaliteit van wonen, zorg en leven maakt vanuit deze betrokkenheid een mooie ontwikkeling door. En dat heeft het ministerie persoonlijk mogen ervaren.

Bij De Duinpan stonden de koffie en soesjes klaar. Hier voerde de secretaris-generaal een prettig gesprek met bewoners, familie, vrijwilligers en medewerkers. Daarnaast bracht Erik Gerritsen een bezoek aan Catharina Thuiszorg, dagbestedingslocatie De Strandjutter en de buurtvoorzieningen in Stuifakkers. Tijdens twee korte bijeenkomsten ging de Secretaris-generaal in dialoog met onder meer de cliëntenraad, mantelzorgers, vrijwilligers, medewerkers, SWOR en wethouder Paméla Blok.

Gevraagd naar zijn ervaringen, liet Erik Gerritsen weten: “Het voelt goed, de ziel zit er in, het verhaal klopt, samen kun je meer bereiken”. En onderweg naar Den Haag volgde nog een tweet: “Veel dank aan bewoners, mantelzorgers, vrijwilligers, medewerkers, samenwerkingspartners Catharina Stichting voor de passie en inspiratie”. Catharina Stichting is blij met de oprechte belangstelling vanuit het ministerie en kijkt met een goed gevoel terug op het hoog bezoek.

Bijgaande foto: Jos Uijtdehaage